Головна » 2016 » Березень » 5 » Матеріали для перевірки знань учнів з біології людини
18:30
Матеріали для перевірки знань учнів з біології людини

Розробки уроків до теми "Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи." для 9 кл.Тема: Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи

Зв’язок організму людини з навколишнім середовищем


1. З якими органами чуття  у тварин ми ознайомилися з розділу “Тварини”?
2. Як можна орієнтуватися у зовнішньому світі?
3. Які органи чутт
я  для цього необхідні?

Зорова сенсорна система. Будова ока

Бесіда:

1.Які органи здійснюють функцію пізнання навколишнього світу?
2. Як здійснюється взаємодія організму з зовнішнім середовищем?
3. Що являє собою аналізатор? Скласти схему на дошці

 

Сприйняття світла й кольору.

Тестування

Виберіть правильну відповідь (одну або кілька)

   1. Вкажіть зовнішню оболонку ока:
       а) судинна оболонка;
       б) білкова оболонка;
       в) сітківка.


 

 2. Позначте складову ока, яка містить пігмент меланін:
       а) рогівка;
       б) зіниця;
       в) райдужка;
       г) білкова оболонка.


  3. Виберіть функцію зіниці:
       а) пропускає світло;
       б) заломлює світло;
       в) захищає око від надмірно інтенсивного світла;
       г) підтримує внутрішньоочний тиск.

   4. Вкажіть світлосприймальну оболонку ока:
       а) білкова оболонка;
       б) судинна оболонка;
       в) сітківка.

 

  5.Вкажіть, як називається явище виникнення в аналізаторах послідовних образів:

     а)втома

     б)післядія

     в)роздільна здатність

     г)адаптація

     д)акселерація

 

  6.Вкажіть, який пігмент забезпечує забарвлення райдужної оболонки:

      а)фусцин

     б)родопсин

     в)еритлаб

     г)меланін

 

   7.Вкажіть, які волокна забезпечують міцність і щільність білкової оболонки ока:

      а)актинові

      б)колагенові

      в)еластичні

      г)мязові

8.Зазначте, які структури належать до оптичної системи ока:

       а)рогівка

       б)рідина камер ока

       в)райдужка

       г)зіниця

       д)кришталик

        е)скловидне тіло

       є)сітківка  

  9.Вкажіть, які функції виконують сльози:

       а)запобігають висиханню рогівки

       б)видаляють часточки,  що потрапили на рогівку

       в)знищують бактерії

       г)беруть участь в реалізації емоцій.

 

 10.Виберіть частини сенсорної системи, ушкодження яких спричинить втрату здатності до   аналізу подразників:

         а)провідні шляхи

         б)кора головного мозку

         в)рецептор

         г)підкіркові центри

11.Сконструюйте відповідь у вигляді таблиці «Основні оболонки ока та функції, які вони  виконують».

 

Сприйняття світла й кольору
Вправа «Закінчити речення»

1. Зоровий аналізатор складається з таких частин: ...............
2. Сприймає зорові подразнення ...........................
3. Проводить збудження в мозок .........................
4. Здійснює розрізнення зорових подразнень ......................
5. Заломлює промені ..........................
6. Змінює свою форму (кривизну) ......................
7. Складаться з колбочок і паличок ....................
8. Захисні оболонки ока такі .....................
9. Місце утворення зображення предмета ....................
10. Отвір в райдужній оболонці ..........................

 

Слухова сенсорна система. Сприйняття звуків

1. Вікторина:
- чому рогівка заломлює промені вдвічі сильніше, ніж кришталик (тому, що її заломлююча сила незмінна, а кришталик змінює кривизну завдяки війковим м*язам, а на це потрібен час);
- яку частину ока порівнюють з діафрагмою фотоаппарату (райдужну оболонку)
- чи бачили б ми, якби наші очі сприймали інфрачервоні промені (ні, світло Сонця зникло б для нас через власне випромінювання;
- яким би був наш зір, якби на сітківці були лише палички чи колбочки;
- чому у кішки виблискують очі, а у людини ні (у людини перший шар сітківки має фусцин, який не відбиває променів, а у кішки є “дзеркальце” для кращого поглинання світла вночі);
- людину з гострим зором порівнюють з орлом (у цих птахів колбочки мають діаметр у 10-15 разів менший, ніж у людини);
- чи можна по окулярах, які знаходяться на людині визначити, вона страждає на короткозорість чи далекозорість (по зовнішньому вигляді лінз:опуклі чи ввігнуті)

 

2.Закінчити речення.
1. На межі між зовнішнім і внутрішнім вухом знаходиться…..

2. Середнє вухо з внутрішнього боку обмежено

3. Коваделко зі стремінцем з’єднано ….суглобом.
4. Порожнина середнього вуха з’
єднана з носоглоткою …..

5. Внутрішнє вухо складається з….. .
6. Всередині кісткового лабіринту знаходиться
…..
7. Головну функцію в лабіринті виконує…..
8. Верхній та нижній канали заповнені
й ….
9. Звукосприймальний апарат це
10. Кортіїв орган знаходиться на.....

3.Тестування
Виберіть правильну відповідь (одну або кілька)

   1. Виберіть складові зовнішнього вуха:
       а) слухові кісточки;
       б) вушна раковина;
       в) завитка;
       г) зовнішній слуховий прохід.

   2. Позначте складові середнього вуха:
       а) слухові кісточки;
       б) вушна раковина;
       в) завитка;
       г) слухова труба.

   3. Вкажіть частину органу слуху, в якій розташована завитка:
       а) зовнішнє вухо;
       б) середнє вухо;
       в) внутрішнє вухо.

   4. Установіть правильну послідовність передачі звукової хвилі:
       а) коливання слухових кісточок;
       б) коливання барабанної перетинки;
       в) коливання рідини завитки;
       г) коливання перетинки овального вікна;
       д) подразнення слухових рецепторів;
       є) формування нервових імпульсів.

   5. Зазначте складові будови слухової сенсорної системи та їхні функції.

 

4.Бесіда:
1. Чому в слуховому проході посилюються звукові коливання?
2. Як змінюється звукова хвиля в середньому вусі?

3. Як звукові хвилі перетворюються на нервовий імпульс?

4. Які основні причини зниження слуху?

5. Яких гігієнічних вимог потрібно дотримуватися, щоб зберегти слух?
6.Чому захворювання горла і носа лікує один і той самий лікар -отоларинголог?
7.Чому ангіна і грип можуть спричинити запалення середнього вуха?

8. Чому музику використовують на підприємствах з метою стимуляції трудової діяльності? 9.Чому артилеристи під час пострілу кричать «ура»?

 

 

5.Вибрати окремо ознаки зорового і слухового аналізаторів.
1. Складається з трьох частин: рецепторів, нерва і зони кори. 
2. Рецептори знаходяться в органі чуття.
3. Рецептори – колбочки і палички. 
4. Рецептори розташовані в кортієвому органі.
5. Сприймає фотони. 
6. Сприймає коливання середовища.   
7. Зона кори знаходиться у скроневій долі.
8. Зона кори знаходиться в потиличній долі.  
9. Причина виникнення нервового імпульсу – біохімічні процеси.
10. Причина виникнення нервового імпульсу – біофізичні процеси. 
11. У внутрішній частині органу є ендолімфа та перилімфа. 
12. Має пороги чутливості. 
13. Має ціліарне тіло. 
14. Має скловидне тіло.
15. Має зв’язок з іншими аналізаторами.

Категорія: Біологія людини | Переглядів: 422 | Додав: ksenia | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar