№п/п
уроку
|
Тема уроку
|
Практичні роботи
Лабор.дослідження
Міні-проекти
|
7А
|
7Б
|
Дом. Завд.
|
|
|
Вступ (4 год)
|
|
|
|
|
|
1
|
Тварина – живий організм
|
|
|
|
§1
|
|
2
|
Життєдіяльність тварин
|
|
|
|
§2
|
|
3
|
Будова тварин: клітини і тканини тварин, органи і системи органів тварин.
|
|
|
|
§3
|
|
4
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
|
|
|
|
§4
|
|
Учень/учениця:
називає:
- середовища існування тварин;
- прояви життєдіяльності тварин;
- ознаки тваринної клітини;
- тканини тварин;
- органи тварин;
- системи органів тварин та їх функції;
описує:
- будову тіла тварин;
- відмінності тварин від рослин та грибів;
характеризує:
- живлення тварин;
порівнює:
- будову клітин тварин і рослин;
- типи живлення: автотрофний і гетеротрофний;
розпізнає:
- клітини тварин;
- тканини тварин;
висловлює судження
щодо значення зоологічних знань
|
|
|
|
Тема 1. Різноманітність тварин
(26 год +5)
|
|
|
|
|
|
5.
|
Поняття про класифікацію тварин.
Екскурсія
Різноманітність тварин свого краю
|
|
|
|
§5
|
|
6.
|
Загальна характеристика й розмаїтість тварин. Багатоклітинні.
|
|
|
|
§6
|
|
7.
|
Загальна характеристика й розмаїтість кишковопорожнинних
|
Міні-проект
Як утворюються коралові острови?
|
|
|
§7
|
|
8.
|
Кнідарії, Їх різноманітність та значення.
|
|
|
|
§8
|
|
9.
|
Загальна характеристика типу Кільчасті черви
|
Лабораторне дослідження:
зовнішньої будови та руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або трубочника);
|
|
|
§9
|
|
10
|
Кільчасті черви, їх особливості та поширення.
|
|
|
|
§10
|
|
11.
|
Кільчасті черви, їх різноманітність та значення.
|
|
|
|
§11
|
|
12.
|
Загальна характеристика типу Членистоногі. Різноманітність.
|
Практична робота №1:
1. Різноманітність членистоногих.
|
|
|
§12
|
|
13.
|
Загальна характеристика класу Ракоподібні. Будова та біологічні особливості.
|
|
|
|
§13
|
|
14.
|
Різноманітність ракоподібних. Їхня роль у природі й житті людини
|
|
|
|
§14
|
|
15.
|
Загальна характеристика класу Павукоподібні. Біологічні особливості.
|
|
|
|
§15
|
|
16.
|
Павукоподібні. Різноманітність та значення.
|
|
|
|
§16
|
|
17.
|
Загальна характеристика класу Комахи.
|
Лабораторне дослідження.
Виявлення ознак пристосованості комах до життя на суходолі.
|
|
|
§17
|
|
18.
|
Будова та біологічні особливості комах.
|
|
|
|
§18
|
|
19.
|
Різноманітність комах. Їхня роль у природі й житті людини.
|
|
|
|
§19
|
|
20.
|
Загальна характеристика типу Молюски
|
Лабораторне дослідження:
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків
|
|
|
§20
|
|
21.
|
Молюски, їх різноманітність та значення.
|
Міні-проект
Як утворюються перлини?
Практична робота №2. Порівняння і визначення молюсків за будовою мушлі
|
|
|
§21
|
|
22.
|
Паразитичні безхребетні тварини.
|
|
|
|
§22
|
|
23
|
Узагальнення вивченого «Особливості безхребетних тварин»
|
|
|
|
|
|
24.
|
Загальна характеристика типу Хордові.
|
|
|
|
§23
|
|
25.
|
Риби, їх біологічні особливості..
|
|
|
|
§24
|
|
26.
|
Хрящові риби. Променепері (Кісткові) риби.Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона ри
|
|
|
|
§25
|
|
27.
|
Амфібії. Біологічні особливості.
|
|
|
|
§26
|
|
28.
|
Амфібії. Різноманітність і значення в природі.
|
|
|
|
§27
|
|
29.
|
Рептилії. Будова й біологічні особливості.
|
|
|
|
§28
|
|
30.
|
Рептилії. Різноманітність і значення в природі.
|
|
|
|
§29
|
|
31.
|
Загальна характеристика класу Птахи. Пристосування до польоту.
|
|
|
|
§30
|
|
32.
|
Птахи, їх розмноження, різноманітність та значення.
|
Лабораторне дослідження: Будова яйця птахів.
|
|
|
§31
|
|
33.
|
Практична робота №3. Екологічні групи птахів.
|
|
|
|
§31, повт.
|
|
34.
|
Контрольна робота №1
|
|
|
|
|
|
35.
|
Ссавці. Будова й біологічні особливості.
|
|
|
|
§32
|
|
36.
|
Ссавці, їх різноманітність та значення.
|
Лабораторне дослідження: Зуби ссавців.
|
|
|
§33
|
|
37.
|
Практична робота №4. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.
|
Міні-проект
Тварини - будівельники.
Тварини рекордсмени.
|
|
|
§33, повт.
|
|
Учень/учениця:
[на прикладі зазначених у змісті груп тварин]
називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
- ознаки хордових тварин;
- рідкісні види України та свого краю;
наводить приклади:
-тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб;
- видів тварин, що завдають шкоди сільському господарству;
- комах-запилювачів, одомашнених комах;
розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
характеризує:
- визначальні особливості способу життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- пристосування тварин до життя у воді;
- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на суходолі;
- пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя;
- роль тварин у екосистемах та значення в житті людини;
визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
застосовує знання:
- про біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження зараження ними;
робить висновок:
- особливості будови організму тварин Учень/учениця:
[на прикладі зазначених у змісті груп тварин]
називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
- ознаки хордових тварин;
- рідкісні види України та свого краю;
наводить приклади:
-тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб;
- видів тварин, що завдають шкоди сільському господарству;
- комах-запилювачів, одомашнених комах;
розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
характеризує:
- визначальні особливості способу життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- пристосування тварин до життя у воді;
- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на суходолі;
- пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя;
- роль тварин у екосистемах та значення в житті людини;
визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
застосовує знання:
- про біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження зараження ними;
робить висновок:
- особливості будови організму тварин - результат пристосування до умов середовища існування.
- результат пристосування до умов середовища існування.
|
|
|
|
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (16год +1)
|
|
|
|
|
|
38.
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення.
|
|
|
|
§34
|
|
39.
|
Травлення. Різноманітність травних систем.
|
|
|
|
§35
|
|
40.
|
Дихання та газообмін у тварин. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині.
Органи дихання (газообміну), їх різноманітність та функції.
|
Лабораторне дослідження: Вивчення способів дихання тварин (на прикладі хребетних).
|
|
|
§36
|
|
41
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції
|
|
|
|
§37
|
|
|
|
42
|
|
Практична робота №5. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
|
|
|
|
|
43.
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.
|
|
|
|
§38
|
|
44.
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи.
|
Практична робота №6. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
|
|
|
§39
|
|
45.
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.
|
|
|
|
§40
|
|
46.
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.
|
Лабораторне дослідження:
особливості покривів тіла тварин;
Міні-проект
Майстерність маскування.
|
|
|
§41
|
|
47.
|
Подразливість як загальна властивість тварин. Органи чуття їх значення
|
Лабораторне дослідження:
Вивчення реакцій тварин різних груп у відповідь на подразнення.
Вивчення органів чуття тварин.
Міні-проекти
Як бачать тварини.
Як тварини визначають напрям руху.
|
|
|
§42
|
|
48.
|
Регуляція життєдіяльності організму тварин.
|
|
|
|
§43
|
|
49
|
|
Практична робота №7 Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях)
|
|
|
§43
|
|
50.
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.
|
Міні-проект:
Турбота про потомство
|
|
|
§44
|
|
51.
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).
|
|
|
|
§45
|
|
52.
|
Періоди та тривалість життя тварин. Ріст і регенерація у тварин.
|
|
|
|
§46
|
|
|
|
Лабораторне дослідження:
визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
|
|
|
§46
|
|
53.
|
Узагальнення теми «Процеси життєдіяльності тварин»
|
|
|
|
Повт тему
|
|
54.
|
Контрольна робота №2
|
|
|
|
|
|
Учень/учениця:
називає:
- процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток;
- органи травлення, дихання, кровообігу, виділення;
- типи кровоносної системи;
- види скелета;
- типи симетрії тіла;
- пристосування тварин для захисту та нападу;
- органи чуття;
- форми розмноження;
- статеві клітини:
- типи розвитку;
описує:
- способи живлення, травлення, дихання, виділення, прояву подразливості у тварин;
характеризує:
- різноманітність травної системи тварин;
- транспорт речовин у тварин різних груп;
- радіальну та двобічну симетрії тіла;
- способи пересування тварин;
- різноманітність покривів тіла тварин;
- особливості нервової системи та органів чуття у різних груп тварин;
- форми розмноження, запліднення тварин;
- прямий та непрямий розвиток;
пояснює:
- значення живлення, дихання, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму;
уміє визначати (за зображеннями, описом):
- тип симетрії тіла тварин;
- тип кровоносної системи;
- тип і стадію розвитку тварин;
- системи органів;
- спільні ознаки та відмінності в будові систем органів та окремих органів;
порівнює і зіставляє:
- органи і системи органів у різних груп тварин;
- прояви життєдіяльності у різних груп тварин;
пояснює відповідними прикладами:
- взаємозв’язок життєдіяльності і будови організму тварин;
робить висновок:
- ускладнення будови організму тварин пов’язане з ускладненням функцій.
|
|
|
|
|
|
Тема 3. Поведінка тварин (10 год+1)
|
|
|
|
|
|
55.
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка.
|
Лабораторні дослідження:
спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем).
|
|
|
§47
|
|
56.
|
Структура поведінкового акту. Поведінка тварин та її причини.
|
Практичні роботи №8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).
|
|
|
§48
|
|
57.
|
Інстинкти тварин.
|
|
|
|
§49
|
|
|
|
58.
|
Научіння тварин.
|
Міні-проект:
Як вчаться пташенята.
|
|
|
§50
|
|
59.
|
Розумова діяльність тварин.
Представлення міні-проектів
|
Міні-проект:
Як тварини користуються знаряддями праці.
|
|
|
§51
|
|
60.
|
Поведінка тварин й індивідуальний розвиток.
|
Міні-проект:
Як спілкуються тварини.
|
|
|
§52
|
|
61.
|
Поведінка тварин і розмноження.
|
Міні-проект:
Чому мігрують тварини.
|
|
|
§53
|
|
62.
|
Суспільна поведінка тварин.
Захист міні-проектів
|
Міні-проект:
Угруповання тварин.
|
|
|
§54
|
|
63.
|
Територіальна поведінка тварин.
|
|
|
|
§55
|
|
64.
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
|
|
|
|
§56
|
|
65.
|
Узагальнення теми «Поведінка тварин»
|
|
|
|
Повт. тему
|
|
Учень/учениця:
називає:
- методи вивчення поведінки тварин;
- форми поведінки тварин;
- типи поведінкових реакцій тварин;
- стратегії поведінки тварин;
наводить приклади:
- проявів поведінки у тварин;
- способів орієнтування тварин, використання ехолокації;
характеризує:
- біологічне значення інстинкту та научіння;
- роль стимулу в поведінкових реакціях;
- вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з часом;
- циклічні зміни поведінки;
- роль минулого досвіду і научання у поведінці;
- ритуалізацію поведінки;
- принципи соціальної поведінки;
- групову поведінку;
- принципи територіальної поведінки;
спостерігає та описує:
- прояви подразливості у різних груп тварин;
- поведінку тварин;
розпізнає:
направленість поведінкових актів;
робить висновок про
пристосувальне значення поведінки тварин.
|
|
|
|
|
|
Тема 4. Організми і середовище існування (6год-1)
|
|
|
|
|
|
66.
|
Організми і середовище існування. Екскурсія
Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні.
|
|
|
|
§57
|
|
67.
|
Організми і чинники неживої природи.
|
Міні-проект :
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
|
|
|
§58
|
|
68.
|
Організми і чинники живої природи.
|
|
|
|
§59
|
|
69.
|
Організми й екосистеми. Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.
|
|
|
|
§60, 61
|
|
70.
|
Природоохоронні території.
Червона книга України.
|
Міні-проект:заповідні території
|
|
|
§62
|
|
Учень/учениця:
називає:
- чинники середовища існування;
- причини зменшення чисельності популяції;
- заповідники й заповідні території України;
наводить приклади:
- пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи);
- форм співіснування організмів в угрупованнях;
- впливу людини на організми;
описує:
- передачу енергії в екосистемі;
- роль організмів у кругообігу речовин (на прикладі кисню, вуглекислого газу, води) у природі і повернення хімічних елементів у середовище;
характеризує:
- взаємодію організмів між собою і середовищем життя;
визначає:
організми як продуценти, консументи, редуценти;
висловлює судження
щодо етичного ставлення до природи та охорони природи.
називає:
- ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
розпізнає:
- представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом;
робить висновок:
- про єдність живої природи.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|