Біологія 8 клас
(70 год, 2 год на тиждень, 4 год.рез.)
Складено згідно програми для загальноосвітніх навчальних закладів
Біологія, 8 клас зі змінами, затвердженими наказом МОН від 29.05.2015 № 585
№п/п
уроку
|
Тема уроку
|
Практичні роботи
Лабор.дослідження
Міні-проекти
|
8А
|
8Б
|
Дом.
завд.
|
|
Вступ (4 год)
|
|
|
|
|
1
|
Організм людини як біологічна система. Фізіологічні системи.
|
|
|
|
§ 1
|
2
|
Різноманітність клітин організму людини. Тканини. Органи.
|
Демонстрування
муляжів органів людини.
Лабораторне дослідження
Ознайомлення з препаратами тканин людини
|
|
|
§2
|
3
|
Регуляторні системи організму людини.
|
|
|
|
§3
|
4
|
Біосоціальна природа людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.
|
|
|
|
§4, опрацювати «Самоконтроль знань»
|
Учень/учениця:
називає: - тканини, органи та фізіологічні системи організму людини;
- основні механізми нервової і гуморальної регуляції фізіологічних функцій організму;
- відмінності між нервовою і гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму;
наводить приклад:
- різних типів клітин;
розпізнає:
- органи та системи органів людини;
- типи тканин;
описує:
- як здійснюються рефлекси;
характеризує:
- клітинну будову організму людини;
- типи тканин;
- регуляцію фізіологічних функцій організму;
порівнює та зіставляє
органи і системи органів в організмі людини й інших організмах;
дотримується правил:
роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;
висловлює судження:
- про організм людини як біологічну систему
- щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я.
|
Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини (3 год)
|
|
|
|
|
5
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого.
|
Дослідницький практикум Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.
|
|
|
§ 5
|
6
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів.
|
|
|
|
§6
|
7
|
Харчові добавки та їх значення.
Харчові та енергетичні потреби людини.
|
Навчальний проект
Збалансоване харчування
|
|
|
§7 опрацювати «Самоконтроль знань»
|
|
Учень/учениця:
називає:
- компоненти їжі;
наводить приклади:
- вітамінів;
- характеризує:
- склад харчових продуктів;
- їжу як джерело енергії;
- обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини;
- харчові та енергетичні потреби людини;
- значення харчових добавок;
пояснює:
- функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;
застосовує знання для:
- обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктах харчування;
- аналізу харчового раціону;
- складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму;
висловлює судження
щодо значення збалансованого харчування.
|
Тема 2. Обмін речовин та травлення (5 год)
|
|
|
|
|
8
|
Харчування та обмін речовин.
Огляд будови травної системи.
|
Дослідницький практикум
Дія ферментів слини на крохмаль.
|
|
|
§ 8
|
9
|
Процес травлення. Травлення в ротовій порожнині.
|
Демонстрування
моделей зубів;
муляжів органів травлення; дослідів, що виявляють дію шлункового соку на білки.
Лабораторні дослідження
Будова зуба (за муляжами, моделями)
|
|
|
§ 9
|
10
|
Травлення в шлунку.
|
|
|
|
§ 10
|
11
|
Травлення в кишечнику.
|
|
|
|
§ 11
|
12
|
Регуляція травлення
Харчові розлади та їх запобігання.
|
|
|
|
§ 12 опрацювати«Самоконтроль знань»
|
Учень/учениця:
називає:
- органи травної системи;
- травні залози;
характеризує:
- обмін речовин;
- функції органів травлення;
- будову і функції зубів;
- процеси ковтання, травлення, всмоктування;
- нервово-гуморальну регуляцію роботи системи травлення;
пояснює:
- роль травних ферментів;
- роль печінки і підшлункової залози в травленні;
- значення зубів у травленні;
- значення мікрофлори кишечнику;
- негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння;
спостерігає та описує:
- дію ферментів слини на крохмаль, шлункового соку на білки;
розпізнає:
- органи травлення;
застосовує знання для:
- профілактики захворювань зубів, захворювань органів травлення, харчових отруєнь;
дотримується правил:
виконання рисунків біологічних об’єктів;
висловлює судження:
- щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров’я.
|
Тема 3. Дихання (4год)
|
|
|
|
|
13
|
Значення дихання.
|
Демонстрування
досліду з виявлення вуглекислого газу у повітрі, що видихається;
|
|
|
§ 13
|
14
|
Система органів дихання.
|
|
|
|
§14
|
15
|
Газообмін у легенях і тканинах.
Дихальні рухи.
|
Демонстрування
спірометра;
вимірювання життєвої ємності легень муляжів легень, моделі гортані;
моделі, що пояснює вдих і видих
|
|
|
§15
|
16
|
Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. Профілактика захворювань дихальної системи.
|
|
|
|
§16 опрацювати«Самоконтроль знань»
|
Учень/учениця:
називає:
- етапи дихання;
- органи дихання;
характеризує:
- будову і функції органів дихання;
процес утворення голосу та звуків мови;
- процеси газообміну у легенях та тканинах;
- процеси вдиху та видиху;
- життєву ємність легень;
- нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів;
пояснює:
- значення дихання;
- взаємозв’язок будови і функцій органів дихання;
- вплив оточуючого середовища на дихальну систему;
- негативний вплив куріння на органи дихання;
порівнює та обґрунтовує:
- різницю складу повітря, що вдихається і видихається;
- газообмін у легенях і тканинах;
розпізнає:
- органи дихання;
застосовує знання для:
- профілактики захворювань органів дихання;
висловлює судження:
- щодо значення знань про функції та будову дихальної системи для збереження здоров’я.
|
Тема 4. Транспорт речовин (7год)
|
|
|
|
|
17
|
Внутрішнє середовище організму.
|
|
|
|
§ 17
|
18
|
Кров, її склад та функції. Лімфа.
|
Практична робота
1.Мікроскопічна будова крові людини.
|
|
|
§ 18
|
19
|
Зсідання крові. Формені елементи крові.
|
|
|
|
§ 19
|
20
|
Групи крові та переливання крові.
|
|
|
|
§ 20
|
21
|
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця.
|
Демонстрування
муляжів серця, кровоносних судин;
вимірювання артеріального тиску.
|
|
|
§ 21
|
22
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.
|
Лабораторні дослідження:
Вимірювання частоти серцевих скорочень
|
|
|
§ 22
|
23
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика
|
Дослідницький практикум
Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня
Проект. Внесок українських вчених у вивчення серцево-судинної системи
|
|
|
§ 23 опрацювати «Самоконтроль знань»
|
Учень/учениця:
називає:
- склад і функції крові, лімфи;
- кровоносні судини;
- фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;
описує:
- внесок вітчизняних та зарубіжних вчених у вивченні кровоносної системи;
характеризує:
- плазму крові;
- будову і функції еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів;
- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- групи крові: система АВО, резус-фактор;
- особливості будови та властивості серцевого м’яза;
- будову і роботу серця;
- серцевий цикл;
- автоматію роботи серця;
- будову кровоносних судин;
- велике і мале кола кровообігу;
- рух крові по судинах;
- артеріальний тиск крові;
пояснює:
- взаємозв’язок будови і функцій еритроцитів, кровоносних судин, серця;
- причини порушення артеріального тиску;
- значення лімфи, тканинної рідини;
- роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини;
порівнює:
будову артерій,вен і капілярів;
розпізнає на малюнках і фотографіях:
- клітини крові;
- органи кровообігу;
- елементи будови серця;
обґрунтовує:
- правила надання першої допомоги при кровотечах;
спостерігає та описує:
- мікроскопічну будову крові людини;
застосовує знання:
- для профілактики серцево-судинних хвороб;
уміє:
вимірювати пульс;
дотримується правил:
роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;
виконання рисунків біологічних об’єктів;
висловлює судження
щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я.
|
Тема 5. Виділення. Терморегуляція (4 год)
|
|
|
|
|
24
|
Виділення- важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи.
|
Демонстрування
моделей будови нирки.
|
|
|
§ 24
|
25
|
Захворювання нирок та їх профілактика.
|
|
|
|
§ 25
|
26
|
Значення і будова шкіри.
|
Демонстрування
моделей будови шкіри.
Лабораторна робота 2.Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями
|
|
|
§ 26
|
27
|
Терморегуляція.
|
Проект
Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та відповідних правил догляду за шкірою
|
|
|
§ 27
|
Учень/учениця:
називає:
- органи виділення;
- органи та функції сечовидільної системи;
розпізнає:
- складові шкіри;
- органи сечовидільної системи;
характеризує:
- будову і функції нирок;
- регуляцію сечовиділення
- роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;
- чинники, що впливають на функції нирок ;
негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;
- будову і функції шкіри;
- роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;
- роль крові у виведенні кінцевих продуктів обміну речовин;
- роль шкіри в регуляції температури тіла:
- рефлекторний характер терморегуляції;
пояснює:
- біологічне значення виділення продуктів обміну речовин;
- причини теплового і сонячного удару;
встановлю взаємозв’язок
між будовою і функціями шкіри
застосовує знання для профілактики:
- захворювань сечовидільної системи.
- захворювань шкіри;
- теплового і сонячного удару та надання першої допомоги;
висловлює судження про
значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища.
|
Тема 6. Опора та рух (6 год)
|
|
|
|
|
28
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.
|
Демонстрування
скелета людини та ссавців; скелета кінцівок людини; кісток, різних з формою, хребців;
декальцинованої та випаленої кісток.
Лабораторне дослідження
Вивчення мікроскопічної будови кісткової та хрящової тканин.
|
|
|
§ 28
|
29
|
Кістки. З’єднання кісток.
|
|
|
|
§ 29
|
30
|
Скелет людини.
|
|
|
|
§ 30
|
31
|
Функції і будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів.
|
Лабораторні дослідження
Вивчення мікроскопічної будови м’язової тканини.
|
|
|
§ 31
|
32
|
Робота м’язів. Втома м’язів. Регуляція діяльності м’язів.
|
Дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні. Дослідження впливу ритму і навантаження на розвиток втоми.
|
|
|
§ 32
|
33
|
Розвиток опорно-рухової системи людини
|
Проект (за вибором)
Гіподинамія – ворог сучасної людини. Рухова активність - основа фізичного здоров’я
|
|
|
§ 33
опрацювати «Самоконтроль знань»
|
34
|
Контрольна робота
|
|
|
|
Повт.матеріал
|
Учень/учениця:
називає:
- частини опорно-рухової системи;
- відділи скелета;
- види кісток;
- типи з’єднання кісток;
- особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;
- основні групи скелетних м’язів;
розпізнає (на малюнках, муляжах, власному організмі):
- види кісток, частини скелета, типи з’єднання кісток, групи скелетних м’язів;
- описує:
- будову: відділів скелета, кісток, скелетних м’язів;
характеризує:
- функції опорно-рухової системи;
- тканини: кісткову, хрящову, посмуговану м’язову;
- ріст та вікові зміни складу кісток;
- процес скорочення м’язів;
- механізми стомлення м’язів;
пояснює:
- значення фізичних вправ для правильного формування скелету ті м’язів;
-
вплив оточуючого середовища і способу життя на утворення і розвиток скелета;
порівнює:
- скелет людини і ссавців;
застосовує знання для:
- попередження травм і захворювань опорно-рухової системи;
- надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи;
дотримується правил:
роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;
виконання рисунків біологічних об’єктів;
висловлює судження про
роль рухової активності для збереження здоров’я.
|
Тема 7. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система (7 год)
|
|
|
|
|
35
|
Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
|
|
|
|
§ 34
|
36
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.
|
|
|
|
§ 35
|
37
|
Спинний мозок. Функції та будова.
|
Лабораторне дослідження Вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).
|
|
|
§ 36
|
38
|
Головний мозок.
|
Лабораторне дослідження Вивчення будови головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).
|
|
|
§ 37
|
39
|
Обробка інформації в центральній нервовій системі.
|
|
|
|
§ 38
|
40
|
Периферична нервова система.
Вегетативна нервова система.Соматична нервова система.
|
|
|
|
§ 39
|
41
|
Захворювання нервової системи. Профілактика захворювань нервової системи.
|
|
|
|
§40
опрацювати «Самоконтроль знань»
|
Учень/учениця:
називає:
- компоненти центральної й периферичної нервової системи;
- відділи головного мозку;
- частини рефлекторної дуги;
- функції спинного мозку;
- функції головного мозку та його відділів;
- функції соматичної нервової системи;
- функції вегетативної нервової системи
(симпатичної та парасимпатичної);
- фактори, які порушують роботу нервової системи;
описує:
- будову нейрона;
- шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі;
- будову головного мозку;
- будову спинного мозку;
характеризує:
- нервову регуляцію рухової активності людини;
- роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини;
- роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини;
застосовує знання для:
- профілактики нервових захворювань;
- дотримання режиму праці й відпочинку;
висловлює судження:
щодо значення нервової системи для забезпечення взаємозв’язку між органами та узгодження функцій організму зі змінами довкілля.
|
Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи (7 год)
|
|
|
|
|
42
|
Загальна характеристика сенсорних систем.
|
|
|
|
§ 41
|
44
|
Зорова сенсорна система. Око.
|
Демонстрування
розбірних моделей ока. Лабораторні дослідження
Виявлення сліпої плями на сітківці ока.
|
|
|
§ 42
|
45
|
Захист зору. Порушення зору.
|
Лабораторне дослідження
Визначення акомодації ока.
|
|
|
§ 43
|
46
|
Слухова сенсорна система. Вухо.
Захист слуху.
|
Демонстрування
розбірних моделей вуха.
Лабораторне дослідження
Вимірювання порогу слухової чутливості.
|
|
|
§ 44
|
47
|
Сенсорні системи смаку, нюху.
|
|
|
|
§ 45
|
48
|
Сенсорні системи рівноваги, руху.
|
|
|
|
§ 46
|
49
|
Сенсорні системи дотику, температури, болю.
|
Лабораторне дослідження
Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.
|
|
|
§ 47 опрацювати «Самоконтроль знань»
|
Учень/учениця:
називає:
- основні сенсорні системи;
- частини аналізатора;
характеризує:
- особливості будови і функції зорової, слухової сенсорних систем;
- сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю;
- процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла;
пояснює:
- роль сенсорних систем у забезпеченні зв’язку організму із зовнішнім середовищем.
встановлює взаємозв’язок:
між будовою і функціями: ока, вуха;
застосовує знання для:
- дотримання правил профілактики порушення зору, слуху та попередження захворювань органів зору й слуху;
висловлює судження:
про значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму
|
Тема 9. Вища нервова діяльність (7 год)
|
|
|
|
|
50
|
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. Темперамент.
|
Дослідницький практикум
Визначення особистого типу вищої нервової діяльності.
|
|
|
§ 48
|
51
|
Безумовні рефлекси.Інстинкти.
|
Лабораторне дослідження
Визначення реакції зіниць на світло.
|
|
|
§ 49
|
52
|
Умовні рефлекси.Набута поведінка.
|
|
|
|
§ 50
|
53
|
Навчання та розумова діяльність.
|
|
|
|
§ 51
|
54
|
Мова. Мислення.
|
|
|
|
§ 52
|
55
|
Свідомість. Пам'ять.
|
Лабораторне дослідження
Дослідження різних видів пам’яті.
|
|
|
§ 53
|
56
|
Сон. Біоритми.
|
|
|
|
§ 54 опрацювати «Самоконтроль знань»
|
Учень/учениця:
називає:
- нервові процеси (збудження, гальмування);
- показники нервових процесів(сила, рухливість, урівноваженість);
- основні типи вищої нервової діяльності людини;
- види пам’яті;
- види сну;
- причини біоритмів;
наводить приклади:
- інстинктивної та набутої поведінки людини;
- умовних та безумовних рефлексів людини;
- біоритмів людини;
описує:
- внесок вітчизняних науковців у вивчення вищої нервової діяльності;
характеризує:
- фізіологічні основи мовлення;
- особливості вищої нервової діяльності людини;
- інстинктивну та набуту поведінку людини;
- види навчання, види пам’яті;
- сон як функціональний стан організму;
порівнює:
- умовні й безумовні рефлекси;
- першу і другу сигнальні системи;
пояснює:
- значення другої сигнальної системи;
- роль кори головного мозку в мисленні;
- пристосувальну роль поведінки людини;
- модифікації інстинктивної поведінки людини; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини;
- біологічне значення сну;
- значення біоритмів;
застосовує знання для:
- дотримання правил розумової діяльності;
висловлює судження про:
- роль самовиховання у формуванні особистості;
- вплив соціальних факторів на формування особистості;
робить висновок:
- про біосоціальну природу людини.
|
Тема 10. Регуляція функцій організму (7 год+1год)
|
|
|
|
|
57
|
Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція.
Гуморальна регуляція.
|
|
|
|
§ 55
|
58
|
Ендокринна регуляція. Гормони.
|
|
|
|
§ 56
|
59
|
Залози внутрішньої та змішаної секреції.
|
|
|
|
§ 57
|
60
|
Профілактика захворювань ендокринної системи. Стрес.
|
|
|
|
§ 58
|
61
|
Імунна регуляція.
|
|
|
|
§ 59
|
62
|
Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет.
|
|
|
|
§60
|
63
|
Імунізація. Алергія. СНІД.
|
|
|
|
§61
|
64
|
Взаємодія регуляторних систем організму.
|
|
|
|
Повт.тему
|
Учень/учениця:
називає:
- види імунітету;
- органи, що беруть участь у забезпеченні
імунітету;
- залози внутрішньої та змішаної секреції;
- місце розташування ендокринних залоз в організмі людини;
характеризує:
- нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму;
- вплив гормонів на процеси обміну в організмі;
- імунні реакції організму;
пояснює:
- роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз;
- роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій;
- значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу і адаптації організму;
- роль саморегуляції у підтриманні гомеостазу;
порівнює:
- регуляторні системи організму;
застосовує знання для:
- профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз;
робить висновок:
- про взаємодію регуляторних систем організму;
- нервово-гуморальна регуляція – основа цілісності організму.
|
Тема 11. Розмноження та розвиток людини (4 год)
|
|
|
|
|
65
|
Будова та функції репродуктивної системи.
|
|
|
|
§ 62
|
66
|
Статеве дозрівання.Статеві клітини.
|
Лабораторне дослідження
Будова статевих клітин.
|
|
|
§ 63
|
67
|
Запліднення. Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.
|
|
|
|
§ 64
|
68
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я.
|
|
|
|
§ 65
|
69
|
Контрольна робота
|
|
|
|
Повт. тему
|
70
|
Узагальнення
Цілісність організму людини
|
|
|
|
|
Учень/учениця:
називає:
- функції статевих залоз людини;
- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
- періоди онтогенезу людини;
описує:
- будову статевих клітин;
- процес запліднення;
- розвиток зародка і плода;
- розвиток дитини після народження;
характеризує:
- функції плаценти;
- вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода;
- вплив нікотину, тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода;
- статеве дозрівання;
- особливості підліткового віку;
пояснює:
- роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини;
- необхідність збереження репродуктивного здоров’я;
застосовує знання для:
- запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередженню ВІЛ-інфікування;
виявляє ставлення
до здорового способу життя як необхідної умови збереження здоров’я та народження здорової дитини
|