Головна » 2016 » Березень » 5 » Матеріали для перевірки знань учнів з біології людини
18:26
Матеріали для перевірки знань учнів з біології людини

 

Тема:Нервова регуляція функцій організму людини

Розробки уроків до теми “Нервова регуляція функцій організму людини” для 9 класу

Будова і функції нервової системи

1.Повторення  будови нервової системи тварин:
 

а) дифузна (у кишковопорожнинних);
б) вузлова (у кільчастих червів і членистоногих);
в) розкидано-вузлова (у молюсків);
г) трубчаста (у хордових).

 

2.Пригадати  особливості будови нервової тканини людини.

 

Центральна нервова система

Бесіда:
- нейрон та його будова;
- значення нейроглії;
- функції нейронів (чутливих, вставних, ефекторних);
- нервові волокна;
- рефлекс та рефлекторна дуга;
- будову та функції нервової системи.

 

Біологічний диктант

1.Нейрон -…..

2.Він складається з……

3.Дендрити це…….

4.По них нервовий імпульс іде до……..

5.Від тіла нейрону  до інших нейронів імпульс іде по……

6.Аксон це…..

7.Вони вкриті багатошаровою……...

8.Ізолює збудження та перешкоджає його переходу на сусідні нервові волокна……

9.Залежно від функцій виділяють такі типи нейронів….

10. Синапс – це…….

11.Електричний імпульс виникає тоді, коли….

12.Безліч аксонів, які об’єднуються загальною сполучнотканинною оболонкою утворюють…..

 Будова і функції спинного  мозку
 

Бліц-опитування про знання спинного мозку:

-Де розташований спинний мозок?

-Назвати відділи спинного мозку.

-Де знаходиться спинно-мозкова рідина?

-Яка будова сірої речовини?

-Яка будова білої речовини?
-Скільки нервів відходить від спинного мозку?

-Які функції виконує спинний мозок7

-В чому суть рефлекторної функції?

-В чому особливості провідникової функції?

Довгастий мозок. Міст. Мозочок.
 

1.Бесіда  про:
- будову та функції головного мозку;
- оболонки головного мозку;
- черепно-мозкові нерви;
- кору головного мозку;
- лімбічну систему;
- ретикулярну формацію.

 

2. Біологічний диктант.

1.Спинний і головний мозок з’єднуються між собою через…..

2.У головному мозку виділяють такі відділи:…….

3.У стовбур об’єднуються такі відділи:……….

4. Вкритий головний мозок мозковими оболонками…..

5. У дорослої людини налічують приблизно …. нейронів.

6.Поверхня півкуль ніби зібрана в складки -……  між якими є глибокі щілини -.……

7. Виділяють три найглибші борозни півкуль: …….

8. Лобова частка охоплює 29 % поверхні кори і відповідає за…..

9. У потиличній частці розташовані…….

10.У  скроневій – …………..

11. У тім'яній –

12. Існує три центри мови: ……..

Середній мозок.  Проміжний мозок.  

Експрес-тести.

 Виберіть правильну відповідь (одну або кілька)

   1. Виберіть перелік складових стовбура спинного мозку:
       а) довгастий мозок, мозочок, міст;
       б) кінцевий мозок, міст, мозочок;
       в) довгастий мозок, міст, середній мозок;
       г) мозочок, середній мозок, великий мозок.

   2. Виберіть складову головного мозку, в якій зосереджені життєво важливі нервові центри дихання та контролю серцево-судинної системи:
       а) кінцевий мозок;
       б) проміжний мозок;
       в) довгастий мозок;
       г) середній мозок.

   3. Назвіть складову головного мозку, в якій розташовані нервові центри, пов'язані з рухом очних яблук:
       а) довгастий мозок;
       б) міст;
       в) середній мозок;
       г) проміжний мозок.

   4. Виберіть функції, за виконання яких відповідає мозочок:
       а) координація рухів;
       б) рух очних яблук;
       в) підтримання тонуса м'язів;
       г) регулювання рівноваги тіла.

   5. Назвіть відділи головного мозку та вкажіть на особливості його будови.

 

 Великі півкулі головного мозку.
 

Виберіть правильну відповідь (одну або кілька)

   1. Укажіть складові нейронів, з яких складається сіра речовина головного мозку:
       а) тіла нейронів;
       б) дендрити;
       в) аксони.

   2. Укажіть, з чого утворене мозолисте тіло, яке з'єднує дві півкулі головного мозку:
       а) тіл нейронів;
       б) нервових волокон.

   3. Укажіть частку, в якій розташований слуховий центр:
       а) лобова;
       б) потилична;
       в) скронева;
       г) тім'яна.

   4. Укажіть, з чого складається кора великих півкуль. Яке її значення?

   5. Яке значення мають звивини та борозни великих півкуль? На які частки борозни поділяють кору?

 

Периферична нервова система.
Бліц-опитування.
Дати однослівну відповідь на запитання:

1. Нервова система складається із структурних і функціональних одиниць – нефронів
.
2. Нерви утворюють ЦНС .
3. Скупчення тіл нервових клітин утворюють сіру речовину.
4. Нервову систему поділяють анатомічно і функціонально.
5. Вегетативна нервова система відповідає за регулювання функцій внутрішніх органів.
6. Спинний мозок розміщений поруч і паралельно з каналом хребта.
7. Спинний мозок виконує рефлекторну та провідникову функції .
8. Спинний мозок – це стовбур головного мозку.
9. До заднього відділу головного мозку входять міст та мозочок.
10. Мозочок відповідає за координацію рухів.
11. Таламус – це зорові горби, а гіпоталамус – це підзоровогорбова ділянка.
12. Півкулі з’єднані між собою мозолистим тілом.
13. Площа кори головного мозку дорівнює 2 кв.м.
14. Борозни проділяють півкулі на частки: лобову, скроневу, тім’яну та потиличн
у.
15. Кора разом із лімбічною системою утворюють єдину функціональну систему, яка відповідає за емоційний стан, формує мотиви поведінки, бере участь у процесах навчання та пам’яті .

               

 

 

Самостійна робота з теми  «Нервова регуляція функцій людини»                               

 

  І варіант

1 рівень

1.Укажіть, скільки пар нервів відходить від спинного мозку людини:

А)31;    Б)34;     В)25;   Г)70.

 

2.Укажіть відділ головного мозку у якому утворюються звивини та  борозни:              А)кора великих півкуль;         Б)довгастий  мозок;

                             В)проміжний мозок;               В)середній мозок.

 

3.Визначте, до якої нервової системи  належить головний мозок:

А)периферичної;  Б) вегетативної;  В )центральної;  Г) соматичної.

 

 

4.Укажіть відділ головного мозку, який відповідає за координацію рухів:

А)великий мозок; Б)довгастий мозок;  В)мозочок;  Г)середній мозок.

 

5.За функціональними особливостями нервову систему поділяють на:

А)головний і спинний мозок;  Б)соматичну і вегетативну;  В)симпатичну і парасимпатичну.

 

2 рівень

 Неврология - учение о нервной системе.   6.Що зображено на малюнку? Дати йому визначення.

    7.Що таке рефлекс?

    8. Що таке саморегуляція?

 

 

3 рівень.

9.Виберіть  функції симпатичного відділу вегетативної нервової системи:

А)прискорює ритм роботи серця;  Б)гальмує секрецію шлункового соку;

В)звужує зіниці;     Г)знижує ритм роботи серця;      Д)розширює зіниці.

10.Який механізм взаємодії регуляторних систем під час стресу?

11.Що належить до периферичної нервової системи?

4 рівень

12.Поясніть вислів Гіппократа «Людське тіло є лікарем своїх недуг».

                 

 

 ІІ варіант

1 рівень

1.Укажіть, до якої нервової системи належить головний мозок:

А) периферичної;  Б)вегетативної;  В)центральної;  Г) соматичної.

 

2.Визначте, що утворює кору великого мозку:   А)сіра речовина;  Б)біла речовина;  В)довгі відростки нейронів;     Г)мозкові оболонки.

 

3.Укажіть відділ головного мозку, який відповідає за дихання:

 А)великий мозок; Б)довгастий мозок;  В)мозочок;  Г)середній мозок.

 

4.Як називається короткий відросток нервової клітини: А)нейрон;  Б) аксон;  В)дендрит;  Г)нейрофібрила.

 

5.Оберіть відділ ЦНС, який відповідає за рухові функції:  А)великий мозок; Б)довгастий мозок;  В)мозочок;  Г)середній мозок.

 

2 рівень

Анатомия человека : Передний мозг, prosencephalon. Промежуточный мозг, diencephalon.            6.Що зображено під №1 на малюнку? Дати йому               

            визначення.

           7.Що таке нейроглія?

           8. Дати визначення вегетативній нервовій системі.

 

 

3 рівень

9.Виберіть  функції парасимпатичного відділу вегетативної нервової системи: 

А)прискорює ритм роботи серця;. Б)гальмує секрецію шлункового соку;

В)звужує зіниці;     Г)знижує ритм роботи серця;      Д)розширює зіниці.

 

10.Поясніть роль борозен та звивин кори головного мозку.

11.Що спільного в будові спинного та головного мозку?

12.Розтлумачте вислів Мішеля де Монтеня: «Мозок, що добре влаштований, вартий більшого, ніж мозок, який добре наповнений»?

Категорія: Біологія людини | Переглядів: 323 | Додав: ksenia | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar